U središtu

Sistematski pregled zaposlenika u školskim ustanovama

13.05.2020 Temeljnim kolektivnim ugovorom za službenike i namještenike u javnim službama (članak 73.) Kolektivnim ugovorom za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama (članak 41.) i Kolektivnim ugovorom za zaposlenike u srednjoškolskim ustanovama (članak 53.) uređeno je pravo svakog zaposlenika na sistematski pregled.

U navedenim Kolektivnim ugovorima, identično je uređeno pravo na sistematski pregled, osim što Temeljni  kolektivni ugovor određuje da će se pravo na sistematski pregled primjenjivati na način i u dinamici utvrđenim granskim kolektivnim ugovorima. U skladu s Kolektivnim ugovorima za osnovne i srednje škole određeno je da svi  zaposlenici do 50 godina starosti svake tri godine, a zaposleni iznad 50 godina starosti svake dvije  godine imaju pravo na sistematski pregled u vrijednosti od 500 kuna, po cijenama zdravstvenih usluga iz obveznog zdravstvenog osiguranja, a koje će se obavljati u zdravstvenim ustanovama iz mreže javne zdravstvene službe, u pravilu prema mjestu rada.

Postavlja se pitanje koje su to zdravstvene ustanove iz mreže javne zdravstvene službe kod kojih se može obaviti sistematski pregled zaposlenika. Prema odredbi u kolektivnom  ugovoru to bi recimo bili domovi zdravlja ili bolnice koje pružaju uslugu sistematskog pregleda i ne bi se mogle angažirati privatne zdravstvene ustanove. U svakom slučaju to sužava mogućnost izbora. Velika većina školskih ustanova za sistematske preglede i dalje angažira privatne zdravstvene ustanove obzirom da ih javne zdravstvene ustanove ili odbiju ili kod njih se ne može doći na red.

Dinamiku obveznih sistematskih pregleda radnika  u osnovnim školama planira i kontrolira poslodavac, na način da svake godine prema abecednom redoslijedu poslodavac odredi najmanje 1/3 zaposlenika do 50 godina starosti odnosno polovicu zaposlenika iznad 50 godina starosti radi odlaska na pregled u tekućoj godini. Dinamiku obveznih sistematskih pregleda radnika u srednjim školama planira i kontrolira osnivač ustanove, na način da se svake godine u vrijeme trajanja ovog ugovora upućuje, u pravilu, 1/3 zaposlenika srednjoškolskih ustanova. Također, poslodavac je dužan sindikalnom povjereniku, odnosno sindikalnom predstavniku na početku godine dostaviti popis zaposlenika koje je u toj godini planira uputiti na sistematski pregled te na kraju godine popis zaposlenika koji su u toj godini obavili sistematski pregled.

Važno je za istaknuti kako pravo na sistematski pregled sukladno Kolektivnim ugovorima za osnovnu i srednju školu nije vezano za prethodno trajanje radnog odnosa zaposlenika, već ovisi o dinamici obveznih sistematskih pregleda koju planira i kontrolira poslodavac u osnovnim školama, odnosno osnivač u srednjim školama. Zaposlenici do 50 godina starosti imaju pravo na sistematski pregled jednom u 3 godine. Vrijeme provedeno na sistematskom ili liječničkom pregledu na koji je zaposlenik upućen od strane poslodavca, smatra se vremenom provedenim na radu. Zaposlenik je obvezan vratiti se na rad nakon obavljenog pregleda pod uvjetom da mjesto i vrijeme obavljanja pregleda to omogućavaju.

U skladu s navedenim kolektivnim ugovorima zaposlenici imaju pravo na  sistematski pregled u vrijednosti od 500,00 kuna. Ako se za iznos od 500,00 kuna po zaposleniku ne mogu obaviti svi zdravstveni pregledi iz specifikacije koja čini sastavni dio Temeljnog kolektivnog ugovora i Kolektivnog ugovora za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama zaposlenik i poslodavac dogovorno određuju preglede iz specifikacije koje će zaposlenik u okviru sistematskog pregleda u visini od 500,00 kuna obaviti.

Specifikacija zdravstvenog pregleda nalazi se u prilogu Temeljnog Kolektivnog ugovora i Kolektivnog ugovora za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama i čini njihov sastavni dio, dok u Kolektivnom ugovoru za zaposlenike u srednjoškolskim ustanovama specifikacije nema, ali Kolektivni ugovor upućuje na prijemnu specifikacije iz Temeljenog kolektivnog ugovora.

Specifikacija zdravstvenih pregleda navedena u Temeljnom Kolektivnom ugovoru i Kolektivnom ugovoru za osnovne škole u potpunosti jednaka. Što se tiče same ponude, odnosno izbora same ponude, kojih, ako ćemo se držati slova kolektivnog ugovora, teško da će biti više od jednog ponuđača, smatram da se prilikom odabira pružatelja usluge treba voditi odredbama kojima je uređena bagatelna nabava odnosno nabava male vrijednosti u svakoj pojedinoj školskoj ustanovi.

Sandra Tomić Ilić, dipl. iur.