U središtu

Mogući ishodi upravnog postupka

28.03.2018 Sistematizirane su glavne varijante dovršetka upravnog spora po kriteriju ishoda postupka, u kombinaciji s kriterijima načina pokretanja postupka i broja stranaka u postupku.

Upravni postupak može biti pokrenut na zahtjev stranke ili po službenoj dužnosti (članak 40.-42. Zakona o općem upravnom postupku - ZUP). Kada zahtjev nije odbačen (članak 41. stavak 2. i članak 45. stavak 2. ZUP-a), niti je postupak obustavljen prije donošenja rješenja kojim se rješava upravna stvar (npr. članak 39., članak 46. stavak 2., 3. i 5., članak 54. stavak 5., članak 56. stavak 4., te članak 57. stavak 4. ZUP-a), upravni postupak dovršava se donošenjem rješenja (upravnog akta), koje – prema obilježjima odluke javnopravnog tijela (ishoda postupka) – može biti:

- pozitivno, kod usvajanja zahtjeva stranke (dodjela ili uvećanje nekog prava ili ovlasti, prestanak ili umanjenje dotadašnje obveze ili zabrane, u bitnome: poboljšanje položaja stranke u odnosu na dotadašnje razdoblje);

- negativno, kod odbijanja zahtjeva stranke za donošenje pozitivnog rješenja, ili

- onerozno, kod promjene dotadašnje situacije na štetu stranke (nametanje ili uvećanje obveze ili zabrane, prestanak ili umanjenje prava ili ovlasti i sl.).

Povodom zahtjeva stranke u pravilu se donosi pozitivno ili negativno rješenje, a po službenoj dužnosti najčešće onerozno, ali ponekad i rješenje povoljno za stranku (npr. u nekim upravnim stvarima na području socijalne skrbi i obiteljskih odnosa; k tome, postupak prijma u službu, koji se pokreće po službenoj dužnosti, višestranački je postupak koji u pravilu biva dovršen donošenjem rješenja o prijmu jednog ili više kandidata u službu, koji ishod istodobno predstavlja neuspjeh ostalih kandidata/stranaka u postupku – analogno vrijedi i za ostale konkurencijske stvari).

Stoga se kod donošenja rješenja povoljnog za stranku može koristiti i pojam favorabilnog rješenja, koji termin obuhvaća i pozitivna rješenja i rješenja donesena u korist stranke po službenoj dužnosti.

Postoje slučajevi u kojima je na stranci obveza dostave određenih podataka koji mogu rezultirati donošenjem oneroznog rješenja, ali tada je, u pravilu, riječ o podlozi za pokretanje postupka po službenoj dužnosti, a ne o podnošenju zahtjeva stranke.

Dodatnu varijablu predstavlja broj stranaka u postupku. Većina upravnih postupaka su jednostranački, ali postoje i višestranački, u kojima, najčešće, bar dio stranaka ima suprotstavljene interese. U višestranačkim postupcima ishodi su za pojedine stranke u pravilu različiti. Ovdje za pojedinu stranku favorabilno rješenje može značiti i zadržavanje statusa quo u odnosu na tu stranku (npr. izostanak gradnje u susjedstvu), uz istodoban negativni ishod za protustranku (odbijanje zahtjeva susjeda za izdavanje akta gradnje).

Svako od spomenutih vrsta rješenja može biti doneseno i u djelomičnoj varijanti.

Tipične varijante odnosa načina pokretanja postupka i njegovih ishoda prikazane su u sljedećoj tablici (bez djelomičnih podvarijanti):

POKRETANJE POSTUPKA

DOVRŠETAK POSTUPKA

JEDNOSTRANAČKI POSTUPCI

na zahtjev stranke

odbacivanje zahtjeva

obustava postupka

favorabilno rješenje

negativno rješenje

po službenoj dužnosti

obustava postupka

onerozno rješenje

favorabilno rješenje

VIŠESTRANAČKI POSTUPCI (u varijanti stranaka s različitim interesima)

na zahtjev stranke

odbacivanje zahtjeva

obustava postupka

favorabilno rješenje za stranku koja je pokrenula postupak (ujedno neuspjeh protustranaka u postupku)

negativno rješenje za stranku koja je pokrenula postupak (ujedno uspjeh protustranaka u postupku)

po službenoj dužnosti

obustava postupka

favorabilno rješenje (ujedno neuspjeh protustranaka u postupku)

Ovdje je od primarne važnosti kriterij mogućeg ishoda postupka, a od sekundarne s time povezani kriterij načina pokretanja postupka, uz dodatne posebnosti višestranačkih postupaka. Kod potonje vrste postupaka, najčešće, u odnosu na pojedine stranke dolazi do različitih ishoda. Primjerice, kod jedne ili više stranaka ishod je favorabilan, a kod jedne ili više protustranaka je onerozan – npr. onerozna obveza trpljenja građevine u susjedstvu, ili je, pak, negativan, poput neizbora kod prijma u službu, ili u postupku izdavanja koncesije.

dr. sc. Alen Rajko