U novoj školskoj godini 2024./2025. primjenjuje se novi Pravilnik o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima (u nastavku teksta: Pravilnik) koji je donio određene promjene, a kao jedna od najznačajnijih ističe se unapređenje radno-pravnog položaja pomoćnika u nastavi u odgojno-obrazovnom sustavu.
Pravilnikom se pobliže uređuje način i sadržaj osposobljavanja i obavljanja poslova pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika, te druga pitanja značajna za pružanje potpore tijekom odgojno-obrazovnoga procesa.
Cilj potpore pomoćnika u nastavi i stručnoga komunikacijskog posrednika je izjednačavanje mogućnosti učenika u svrhu osiguravanja njemu primjerenog odgoja i obrazovanja s tendencijom osamostaljivanja i sudjelovanja učenika u školskoj sredini.
Shodno tome, u nastavku teksta, ukazat će se na najznačnije promjene vezane za rad pomoćnika u nastavi u odgojno-obrazovnom sustavu.
Pomoćnici u nastavi
Pomoćnik u nastavi je osoba koja pruža neposrednu potporu učeniku s teškoćama u razvoju tijekom odgojno-obrazovnog procesa.
Za obavljanje poslova pomoćnika u nastavi osoba mora ispunjavati određene formalne uvjete koji su propisani odredbama Zakona o osobnoj asistenciji.
Naime, pomoćnik u nastavi mora biti punoljetna zdravstveno sposobna osoba koja ima završen program obrazovanja odraslih (osposobljavanja) za pomoćnika u nastavi i najmanje razinu obrazovanja 4.2 HKO-a.
Iznimno, pomoćnik u nastavi može biti osoba koja ne ispunjava uvjet završenog programa obrazovanja odraslih (osposobljavanja) za pomoćnika u nastavi ako je do dana stupanja na snagu Zakona o osobnoj asistenciji (do 01. srpnja 2023.) završila edukaciju za pomoćnika u nastavi u trajanju od najmanje 20 sati i ispunjava ostale propisane uvjete za pomoćnika u nastavi.
Isto tako, pomoćnik u nastavi može biti osoba koja ne ispunjava uvjet završene najmanje razine obrazovanja 4.2 HKO-a, ali ispunjava uvjet završenu najmanje razinu obrazovanja 4.1 HKO-a i ima završen program obrazovanja odraslih (osposobljavanja) za pomoćnika u nastavi, ako na području osnivača odgojno-obrazovne ustanove nije moguće zaposliti pomoćnika u nastavi, a to nije u suprotnosti s interesima učenika s teškoćama u razvoju.
Uvjeti za priznavanje potpore tijekom odgojno-obrazovnog procesa
Sukladno članku 17. Zakona o osobnoj asistenciji, pravo na potporu tijekom odgojno-obrazovnog procesa koju pruža pomoćnik u nastavi priznaje se učeniku s teškoćama u razvoju kod kojeg je rješenjem Upravnog odjela, odnosno Gradskog ureda određen primjeren program osnovnog ili srednjeg obrazovanja za učenike s teškoćama u razvoju, sukladno odredbama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi.
Naime, pravo na potporu tijekom odgojno-obrazovnog procesa koju pruža pomoćnik u nastavi priznaje se učeniku s teškoćama u razvoju koji svladava nastavni plan i program škole koju pohađa, ali ima veće teškoće koje ga sprječavaju u samostalnom funkcioniranju, te treba stalnu ili povremenu potporu pomoćnika u nastavi, a koje se odnose na:
Način uključivanja pomoćnika u nastavi
S osobom koja obavlja poslove pomoćnika u nastavi javna ustanova koja obavlja djelatnost odgoja i obrazovanja i pružanja pomoći i podrške tijekom odgojno-obrazovnoga procesa učenicima s teškoćama u razvoju (u nastavku teksta: javna ustanova) sklapa ugovor o radu na određeno vrijeme, do kraja školske godine.
Prema novim odredbama Pravilnika, pomoćnik u nastavi ima utvrđenu satnicu rada na temelju tjednoga broja sati za pružanje potpore tijekom odgojno-obrazovnoga procesa. Satnica rada iznosi minimalno 7,50 eura bruto za sat rada, te je obračunska jedinica za izračun tjednoga broja sati školski sat koji se priznaje kao sunčani sat i iznosi 60 minuta.
Iako je u odnosu na dosadašnji Pravilnik došlo do određenih pozitivnih promjena (kao što je trajanje ugovora o radu tijekom cijele školske godine, utvrđivanje minimalne satnice od 7,50 eura bruto), prostora za daljnje unapređenje materijalnog položaja pomoćnika u nastavi itekako ima. Prvenstveno se to odnosi na povećanje minimalne satnice koja je uzimajući u obzir ulogu i odgovornost pomoćnika u nastavi u odgojno-obrazovnom sustavu i dalje niska, a kako bi se adekvatno vrednovao njihov rad.
Uz to, potrebno je osigurati materijalna prava pomoćnicima u nastavi (kao što su na primjer božićnica, regres, troškovi prijevoza, sistematski pregledi) iz sredstava državnog proračuna, te uvrstiti radno mjesto pomoćnika u nastavi u Uredbu o nazivima radnih mjesta, uvjetima za raspored i koeficijentima za obračun plaće u javnim službama.
Tako bi se prevenirale brojne situacije u praksi, u kojima je zapravo o osnivaču, odnosno njegovoj slobodnoj odluci ovisila isplata materijalnih prava pomoćnicima u nastavi, a koja se često nisu ni isplaćivala.
Uzimajući u obzir navedeno, neophodno je doraditi važeće zakonske, odnosno podzakonske propise kako bi pomoćnici u nastavi konačno dobili status u odgojno-obrazovnom sustavu koji i zaslužuju.
Također, prema novim odredbama Pravilnika, pomoćnici u nastavi imati će pravo i obvezu trajno se stručno usavršavati u programima koje je odobrilo Ministarstvo, a koje provode ustanove nadležne za stručno usavršavanje. Međutim tu se je propustilo definirati koje su to vrste edukacija, u kojem vremenskom trajanju će se provoditi, na koji način će se provoditi, kako će se financirati i tako dalje. U svakom slučaju, usavršavanje pomoćnika u nastavi kroz edukacije bi trebalo biti financirano iz sredstava državnog proračuna.
Postupak priznavanja prava na potporu pomoćnika u nastavi
Zahtjev za priznavanje prava na potporu tijekom odgojno-obrazovnoga procesa učeniku s teškoćama u razvoju koji zadovoljava propisane uvjete, podnosi roditelj javnoj ustanovi ili javna ustanova pokreće postupak prema službenoj dužnosti.
Stručno povjerenstvo osnovne škole za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta, odnosno učenika/ Stručno povjerenstvo javne ustanove koja osigurava posebne uvjete odgoja i obrazovanja za utvrđivanje prava na potporu tijekom odgojno-obrazovnoga procesa učeniku s teškoćama u razvoju (u nastavku teksta: Stručno povjerenstvo škole) ili nastavničko vijeće srednje škole za učenika s teškoćama u razvoju daje upravnom tijelu u županiji nadležnome za poslove obrazovanja, odnosno Gradskome uredu Grada Zagreba nadležnome za poslove obrazovanja (u nastavku teksta: Upravni odjel, odnosno Gradski ured) prijedlog o priznavanju prava na potporu tijekom odgojno-obrazovnoga procesa.
Potom Upravni odjel, odnosno Gradski ured na temelju prijedloga stručnog povjerenstva Upravnoga odjela, odnosno Gradskoga ureda za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta, odnosno učenika o priznavanju prava na potporu tijekom odgojno-obrazovnoga procesa donosi rješenje o priznavanju prava na potporu tijekom odgojno-obrazovnoga procesa, a koje u obrazloženju sadrži uvjet/e iz članka 17. stavka 2. i/ili stavka 3. Zakona o osobnoj asistenciji na osnovi kojeg je priznato pravo učeniku na potporu tijekom odgojno-obrazovnoga procesa.
Na to rješenje, roditelj ima pravo žalbe Ministarstvu nadležnom za obrazovanje (u nastavku teksta: Ministarstvo) putem Upravnoga odjela, odnosno Gradskoga ureda. O izjavljenoj žalbi, odlučuje ministar nadležan za obrazovanje rješenjem, protiv kojeg se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Prema članku 5. stavku 9. Pravilnika pomoćnik u nastavi pruža potporu tijekom odgojno-obrazovnoga procesa svim učenicima posebnoga razrednog odjela ili odgojno-obrazovne skupine kojima je rješenjem priznato pravo na potporu pomoćnika u nastavi.
Iznimno, uz suglasnost osnivača javne ustanove, potporu tijekom odgojno-obrazovnoga procesa svim učenicima posebnoga razrednog odjela ili odgojno-obrazovne skupine mogu pružati dva pomoćnika u nastavi.
Upravo je potonji članak tijekom javnog savjetovanja izazvao najviše polemika, te je unatoč mišljenjima osoba iz struke, usvojen u prvobitnom obliku. Takvim normiranjem učenicima se neće pružiti potrebna potpora u odgojno-obrazovnom procesu, odnosno smanjiti će se razina i kvaliteta potpore jer jedan pomoćnik u nastavi zasigurno neće moći odgovoriti na sve zahtjeve učenika u posebnom razrednom odjelu ili odgojno-obrazovnoj skupini. Mora se imati na umu da svako dijete ima različite potrebe, a što posljedično iziskuje i individualne metode rada. Stoga je radi ostvarenja ciljeva odgoja i obrazovanja u školskim ustanovama, te preveniranja neželjenih učinaka u praksi neophodno izmijeniti sporni članak Pravilnika.
Boljim zakonskim reguliranjem rada pomoćnika u nastavi stvorit će se preduvjeti za privlačenje mladih visokoobrazovanih stručnjaka u odgojno-obrazovni sustav. Uzimajući u obzir trenutno stanje očito je da će trebati još vremena da se to i ostvari.
Bernard Iljazović