U središtu

Cjelodnevna nastava u osnovnoškolskom obrazovanju

02.12.2025

Eksperimentalni program »Osnovna škola kao cjelodnevna škola - Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja« u hrvatskom osnovnoškolskom sustavu provodi se od rujna 2023. godine u 60-ak osnovnih škola diljem Republike Hrvatske. Planirano je da pilot-projekt traje do školske godine 2027./2028. te se očekuje da u tom razdoblju što više osnovnih škola ispuni infrastrukturne i organizacijske uvjete kako bi se mogli uključiti u ovaj projekt.

Cilj Ministarstva je postupno uvođenje modela cjelodnevne nastave u tri faze, pa je tako prva faza uvođenje programa u odabranim osnovnim školama, druga faza jest provođenje programa kojega će u području svoje nadležnosti provesti odabrani osnivači. Završnu treću fazu predstavljalo bi uvođenje ovog modela u svim osnovnim školama u Republici Hrvatskoj.

Iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih navode da su glavni ciljevi programa: „smanjenje razlika u školskim postignućima, odgojno-obrazovnim ishodima i ishodima obrazovanja različitih skupina učenika te povećanje obrazovne jednakosti, pravednosti i pravičnosti u osnovnim školama“.

Model cjelodnevne nastave nastao je na temelju iskustava nekoliko država članica Europske unije (npr. Njemačka, Danska, Francuska, Austrija), nekoliko hrvatskih škola koje su uvele cjelodnevnu nastavu u niže razrede osnovne škole u hrvatskim školama, iskustva provođenja produženog boravaka te na temelju dostupne znanstvene i stručne literature.

Svaka škola koja se uključi u ovu eksperimentalnu provedbu cjelodnevne nastave dobiti će financijsku injekciju od oko 300 tisuća eura za potrebe nabave potrebne opreme i ostalih troškova.

Za sudjelovanje u ovom eksperimentalnom programu propisan je i financijski stimulans za sve zaposlenike škole. Učitelji razredne nastave dobivaju 20% mjesečnog dodatka na osnovnu plaću tijekom cijele školske godine, također povećava se i iznos dodataka za razredništvo na 5% koje je ranije iznosilo 2,5%.

Program cjelodnevne nastave

Jedna od najvažnijih promjena uvedenih u cjelodnevnoj školi odnosi se na samu strukturu nastave.

Cjelodnevna nastava podijeljena je na obvezni i neobvezni dio. U obveznom dijelu sudjeluju svi učenici, te obuhvaća dvije vrste nastavnih aktivnosti; obvezne i izborne.

U obveznom programu obuhvaćeni su svi obvezni nastavni predmeti i sat razrednog odijela. Izborni program sačinjen je od izbornih predmeta, dopunske i dodatne nastave i izvannastavnih aktivnosti. Navedene programe izvode zaposlenici škole, nastavu je potrebno organizirati u vremenskom razdoblju od 8 do 15 sati.

Neobvezni dio sastoji se od različitih izvanškolskih aktivnosti u kojima sudjeluju učenici koji ih biraju u skladu s vlastitim sklonostima i potrebama. U izvedbi izvanškolskih aktivnosti sudjeluju zaposlenici škole i druge organizacije poput plesnih i glazbenih škola, sportska društva, škole stranih jezika, razne udruge itd. Takve aktivnosti organiziraju se nakon 15 sati i traju najkasnije do 17 sati.

Model cjelodnevne škole sastoji se od četiri odgojno-obrazovna programa: obvezni program i obvezni izborni program (A1), programa potpore, potpomognutog i obogaćenog učenja (A2), izvannastavnih aktivnosti (B1) i izvanškolskih aktivnosti (B2).

Povećanje satnice i novi predmeti

U programu A1 nacionalnoga kurikuluma dolazi do povećanja satnice za neke predmete poput hrvatskog jezika i matematike od prvog do osmog razreda, nastavnog predmeta geografije u petom razredu, tehničke kulture u petom i šestom razredu, likovnog i glazbenog od prvog do četvrtog, tjelesnog u četvrtom razredu.

U programu cjelodnevne nastave uvedeni su i novi predmeti, pa se tako od prvog do osmog razreda uvodi predmet Svijet i ja kao alternativa vjeronauku koji je zamišljen da vodi učenike prema prepoznavanju stvari, donošenju vlastitog mišljenja te prihvaćanju stvarnosti i činjenica.

Od prvog do četvrtog razreda uveden je predmet Praktične vještine koji je sličan nekadašnjem domaćinstvu. „Praktične vještine stimulirat će manualne sposobnosti kod učenika, ali i fizičku aktivnost. Imat će priliku naučiti niz praktičnih stvari, sukladno njihovom uzrastu” rekao je ministar Fuchs.

Predmet Informacijske i digitalne kompetencije uveden je kao obvezan predmet od prvog do osmog razreda. Također, predmet Priroda i društvo podijeljen je na dva predmeta pa tako učenici pohađaju predmete Društvo i zajednica od prvog do četvrtog razreda te Prirodoslovlje od prvog do šestog razreda.

Novinu predstavlja i odluka da tjelesnu kulturu u prva četiri razreda osnovne škole više neće predavati učitelji razredne nastave, već magistri kineziologije.

Izborna nastava, izvannastavne i izvanškolske aktivnosti

Program potpore, potpomognutog i obogaćenog učenja (A2) odvija se u obveznom dijelu programa od 4 sata za sve učenike, a u izbornom dijelu od također 4 sata sudjeluju učenici koji biraju prema vlastitim interesima. A2 program usmjeren je na pojedina odgojno-obrazovna područja, odnosno pismenost učenika. Pa se tako nudi jezično-komunikacijska, matematička, prirodoslovna pismenost i pismenost iz ostalih područja. Učenici mogu iskoristiti ove nastavne sate za rješavanje domaćih zadaća i za pomoć od učitelja u dijelovima gradiva koje im treba bolje pojasniti. Time se želi smanjiti potreba za plaćanjem instrukcija i povećati slobodno vrijeme učenika.  

B1 program izvannastavnih aktivnosti sastavni je dio školskog kurikuluma koji se organizira  i izvodi u funkciji nacionalnoga kurikuluma kroz zadovoljenje potreba i interesa učenika. Sudjelovanje u ovom dijelu nastave izborno je, nije uključeno u vrednovanje i ocjenjivanje te je besplatno. Učitelji koji sudjeluju u programu B1 dodatno su za to plaćeni, povrh osnovne plaće. Primjeri izborne nastave uključeni u B1 program su: ritmika, dramsko-scenska radionica, modni dizajn, matematička, novinarska, likovna i tehnička grupa, futsal itd.

Program B2 izvanškolskih aktivnosti dio je školskoga kurikuluma koji se organizira i ostvaruje kroz suradnju škola, osnivača škola i drugih nositelja odgojno-obrazovnih aktivnosti. To znači da se određene aktivnosti odvijaju u prostorima škole, poput odbojke, šaha, mali nogomet, stolni tenis, škola kuhanja za djecu, gimnastika i sl.

Duži odmori i prehrana u školama

Obvezni dio nastave ima nešto drugačiji raspored malih i velikih odmora. Pa tako niži razredi imaju male odmore između sati u trajanju od 10 minuta umjesto klasičnih 5 minuta, a svi učenici od 1. do 8. razreda imaju rekreativnu pauzu u trajanju od 25 minuta za učenike nižih i 20 minuta za učenike viših razreda.

Također učenici imaju pauzu za ručak u trajanju do maksimalno 40 minuta.

Na slici niže prikazan je primjerak dnevnog rasporeda prema programima eksperimentalne nastave.

PREDMETNA NASTAVA

Slika: Primjer predmetne nastave, Cjelodnevna škola

Laura Hrešć, mag. iur.



IZVORI:

https://mzom.gov.hr/vijesti/cjelodnevna-skola/5409

https://mzom.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Vijesti/2020/23-6-2020/Strateski%20okvir%20za%20cjelodnevnu%20nastavu_final%2022_6.pdf

https://edutorij-admin-api.carnet.hr/api/files/9c46a600-8205-4165-9b11-5cfcd4e761e3/filename/Cjelodnevna

https://gov.hr/hr/osnovna-skola-kao-cjelodnevna-skola-uravnotezen-pravedan-ucinkovit-i-odrziv-sustav-odgoja-i-obrazovanja/2591#:~:text=Model%20cjelodnevne%20%C5%A1kole%20sastoji%20se%20od%20%C4%8Detiri%20odgojno-obrazovna,%28A2%29%2C%20izvannastavnih%20aktivnosti%20%28B1%29%20i%20izvan%C5%A1kolskih%20aktivnosti%20%28B2%29.

https://www.mojportal.hr/aktualno/cjelodnevna-nastava-krece-pilot-projekt-u-50-skola-nece-biti-zadace-uciteljima-vece-place/

https://vlada.gov.hr/vijesti/fuchs-eksperimentalni-program-cjelodnevne-nastave-od-iduce-godine-u-50-skola/37802

https://www.educentar.net/Vijest/22102/Kako-ce-izgledati-cjelodnevna-nastava/