U središtu

Što donose nove izmjene Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju?

04.08.2025 Nove izmjene Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju („Narodne novine“ br. 80/13., 137/13., 98/19., 33/23., 105/25., dalje: Zakon) stupile su na snagu 1. kolovoza 2025. i donose važne novosti za osigurane osobe u Hrvatskoj. Ključne promjene odnose se na obvezu osobnog javljanja HZZO-upovećanje naknada plaće te pravo na trošak prijevoza.
1. Obveza osobnog javljanja HZZO-u

Posljednjim izmjenama Zakona, 2023. godine, uvedena je obveza osobnog dolaska u HZZO svakih 90 dana za osobe koje imaju prebivalište, stalni boravak ili dugotrajno boravište u Republici Hrvatskoj koje nisu obvezno zdravstveno osigurane po drugoj osnovi i koje su se prijavile Zavodu u roku od 30 dana od dana:
  • prestanka radnog odnosa, prestanka obavljanja djelatnosti ili od dana prestanka primanja naknade plaće na koju imaju pravo prema Zakonu
  • prijevremenog prestanka služenja vojnog roka, odnosno dragovoljnog služenja vojnog roka, odnosno od dana isteka propisanog roka za služenje vojnog roka, odnosno dragovoljnog služenja vojnog roka
  • otpuštanja iz ustanove za izvršenje kaznenih i prekršajnih sankcija, iz zdravstvene ili druge specijalizirane ustanove, ako je bila primijenjena sigurnosna mjera obveznoga psihijatrijskog liječenja ili obveznoga liječenja od ovisnosti u zdravstvenoj ustanovi
  • navršenih 18 godina života, ako nisu obvezno zdravstveno osigurane po drugoj osnovi
  • isteka školske odnosno akademske godine u kojoj su završile redovito školovanje prema propisima o redovitom školovanju u Republici Hrvatskoj ili drugoj državi članici, odnosno položenoga završnog ispita.

Novim izmjenama obveza se proširuje i na osobe starije od 18 godina koje su koje su prema propisima o redovitom školovanju u Republici Hrvatskoj ili u drugoj državi članici izgubile status redovitog učenika, odnosno redovitog studenta te s te osnove stekli status u obveznom zdravstvenom osiguranju. Naime, propisuje im se obveza osobnog pristupa HZZO-u radi provjere okolnosti na temelju kojih im je taj status utvrđen, ako se ne vode u evidenciji nezaposlenih osoba Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.

Navedeni osiguranici su obvezni osobno pristupiti HZZO-u u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu Zakona, odnosno zaključno s 30. listopadom 2025. godine.

Također, od 1. kolovoza 2025. propisane su i iznimke od osobnog pristupa HZZO-u. Osobni dolazak nije potreban za određene kategorije osiguranih osoba:

  • Osobe u korištenju rodiljnih i roditeljskih potpora, konkretno rodiljne i roditeljske poštede od rada koju koriste nezaposlene majke te rodiljne i roditeljske brige o djetetu koju koriste majke izvan sustava rada odnosno očevi pod uvjetima utvrđenim Zakonom o rodiljnim i roditeljskim potporama
  • Osobe koje imaju status osobe s invaliditetom kojima je utvrđen treći ili četvrti stupanj težine invaliditeta
  • Osobe koje zbog svoga zdravstvenog stanja ili drugog opravdanog razloga nisu u mogućnosti osobno pristupiti HZZO-u radi provjere okolnosti na temelju kojih im je taj status utvrđen dok traje ta objektivna nemogućnost, pod uvjetom da su o istom obavijestili HZZO
  • Samohrani roditelj djeteta mlađeg od 7 godina
  • Osobe koje skrbe o teško bolesnom članu kućanstva
  • Osobe koje su prekinule redovno školovanje, ali su u postupku ponovnog upisa radi nastavka redovitog školovanja

2. Pravo na naknadu plaće – povećanje iznosa

Sukladno članku 39. Zakona, osiguraniku pripada pravo na naknadu plaće u vezi s korištenjem zdravstvene zaštite iz obveznoga zdravstvenog osiguranja, odnosno drugih okolnosti utvrđenih Zakonom, ako je:

  • privremeno nesposoban za rad zbog bolesti ili ozljede, odnosno ako je radi liječenja ili medicinskih ispitivanja smješten u zdravstvenu ustanovu
  • privremeno spriječen obavljati rad zbog određenog liječenja ili medicinskog ispitivanja koje se ne može obaviti izvan radnog vremena osiguranika
  • izoliran kao kliconoša ili privremeno nesposoban za rad zbog transplantacije živog tkiva i organa u korist druge osigurane osobe Zavoda
  • pratitelj osigurane osobe upućene na liječenje ili liječnički pregled ugovornom subjektu Zavoda izvan mjesta prebivališta, odnosno boravišta osigurane osobe koja se upućuje
  • određen da njeguje oboljelog člana uže obitelji ? dijete, supružnika i životnog partnera, uz uvjete propisane Zakonom
  • privremeno nesposoban za rad zbog bolesti i komplikacija u vezi s trudnoćom i porodom
  • privremeno spriječen za rad zbog korištenja rodiljnog dopusta i prava na rad u polovici punoga radnog vremena u skladu sa Zakonom o rodiljnim i roditeljskim potporama
  • privremeno nesposoban za rad zbog korištenja dopusta za slučaj smrti djeteta, mrtvorođenog djeteta ili smrti djeteta za vrijeme korištenja rodiljnog dopusta u skladu sa Zakonom o rodiljnim i roditeljskim potporama
  • privremeno nesposoban za rad zbog rane, ozljede ili bolesti koja je neposredna posljedica sudjelovanja u Domovinskom ratu
  • privremeno nesposoban za rad zbog priznate ozljede na radu, odnosno profesionalne bolesti
  • izoliran zbog pojave zaraze u njegovoj okolini.

Naknade plaće koje ostvaruju osiguranici u okviru obveznoga zdravstvenog osiguranja koje terete sredstva obveznoga zdravstvenoga osiguranja i sredstva državnog proračuna za vrijeme privremene nesposobnosti za rad zbog pojave zaraze u okolini osiguranika bile su limitirane najvišim mjesečnim iznosom za puno radno vrijeme, a koji sukladno dosadašnjem Zakonu nije mogao iznositi više od proračunske osnovice uvećane za 28 %, odnosno više od 565,04 eura. Za puno radno vrijeme i cijeli mjesec bio je propisan i najniži iznos naknade plaće u iznosu od 110,36 eura.

Uzimajući u obzir da se najviši iznos naknade plaće nije mijenjao od 2006. godine te da je u međuvremenu došlo do povećanja troškova života, minimalne plaće, kao i naknada koju ostvaruju korisnici u sustavu rodiljnih i roditeljskih potpora, nužno je bilo povećanje naknade plaće za vrijeme privremene nesposobnosti odnosno spriječenosti za rad. Stoga se novim zakonskim izmjenama povećao najniži i najviši iznos naknade plaće koju osiguranici mogu ostvariti na teret obveznoga zdravstvenog osiguranja, odnosno državnog proračuna za vrijeme privremene nesposobnosti za rad zbog pojave zaraze u okolini osiguranika za cijeli mjesec i puno radno vrijeme na način da najniži iznos naknade plaće ne može biti niži od 80 % proračunske osnovice (353,15 eura), a najviši iznos naknade plaće ne može biti viši od 225,5 % proračunske osnovice (995,45 eura), osim naknade plaće za vrijeme privremene nesposobnosti za rad zbog korištenja rodiljnog dopusta i prava na rad u polovici punoga radnog vremena, korištenja dopusta za slučaj smrti djeteta te priznate ozljede na radu, odnosno profesionalne bolesti.

Naknada plaće iznosi 100 % od osnovice za naknadu plaće za vrijeme njege oboljelog djeteta mlađeg od sedam godina, umjesto mlađeg od tri godine kako je bilo propisano dosadašnjim Zakonom.

3. Naknada troškova prijevoza – nova metodologija

Novim zakonskim izmjenama na drugačiji način utvrđuje se pravo na naknadu za troškove prijevoza u vezi s korištenjem prava na zdravstvenu zaštitu iz obveznoga zdravstvenoga osiguranja. Naime, pravo na naknadu za troškove prijevoza utvrđuje se u visini 0,025 % od proračunske osnovice po kilometru za najkraću relaciju cestovnog prometa između adrese prebivališta odnosno boravišta osigurane osobe i adrese ugovornog subjekta Zavoda ili zdravstvene ustanove kamo je upućena na liječenje u skladu s člankom 26. stavkom 3. Zakona, adrese ugovornog isporučitelja pomagala, odnosno adrese ustrojstvene jedinice Zavoda kamo je pozvana radi ostvarivanja prava iz obveznoga zdravstvenoga osiguranja, prema službenim podacima Interaktivne karte Hrvatskog auto kluba.

Pravo na naknadu za troškove prijevoza osigurana osoba ostvaruje na osnovi tiskanice putnog naloga koji izdaje izabrani doktor medicine primarne zdravstvene zaštite ili izabrani doktor dentalne medicine odnosno ovlašteni radnik Zavoda kada je osigurana osoba pozvana od strane Zavoda radi ostvarivanja prava iz obveznoga zdravstvenog osiguranja, te na osnovi rješenja Zavoda o upućivanju na liječenje u skladu s člankom 26. stavkom 3. Zakona.

Na taj način će sve osigurane osobe ostvariti predmetno pravo na isti način, odnosno u istom iznosu ovisno o udaljenosti, a ne kako je to do sada bilo uređeno ovisno o cjeniku javnog prijevoznika koji prometuje na određenoj relaciji. Time se pravo na naknadu za troškove prijevoza neće vezivati za javni prijevoz, a čime će se neutralizirati negativne posljedice za osigurane osobe koje su oslobođene plaćanja troškova javnog prijevoza.

4. Automatska primjena novih naknada

HZZO će po službenoj dužnosti i automatski obračunavati nove iznose naknada plaće (od 1. kolovoza 2025.) za sve korisnike kojima trošak naknade pokriva Zavod ili državni proračun.

Zaključno

Nakon gotovo dva desetljeća, novčane naknade iz sustava obveznog zdravstvenog osiguranja konačno se povećavaju. Ove izmjene pozitivno će utjecati na materijalnu sigurnost osiguranika, posebno onih koji su privremeno nesposobni za rad ili skrbe o djeci. Ostaje otvoreno pitanje hoće li visina naknada pratiti daljnji rast troškova života i prosječnih plaća.

Izvori:

  1. Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju, Ministarstvo zdravstva RH, lipanj 2025.
  2. Zakon o obveznom zdravstvenom osiguranju, NN 80/13, 137/13, 98/19, 33/23, 105/25.

Bernard Iljazović, dipl. iur.