Mapa portala English O nama > Podrška korisnicima   01 5999 918
Traži po     > Po zbirkama  Pomoć prilikom traženja  
EDUS-INFO > Dnevni EDUS-INFO > U središtu > Članak
 

        - +   *  

U središtu

30.7.2020

Odnos obavijesti iz članka 155. Zakona o općem upravnom postupku s pravom na pristup informacijama

Uređenje obavješćivanja o uvjetima ostvarivanja i zaštite prava ne preklapa se s ostvarivanjem prava na pristup informacijama na temelju pojedinačnog zahtjeva za pristup, ali postoji neizravna veza ovog instituta s tzv. proaktivnim mjerama ostvarivanja prava na pristup informacijama.

Obavješćivanje o uvjetima ostvarivanja i zaštite prava (članak 155. Zakona o općem upravnom postupku, „Narodne novine“, br. 47/09., u nastavku teksta: ZUP) među instrumentima je pravne zaštite od postupanja javnopravnih tijela i postupanja pružatelja javnih usluga, uređene Sedmim dijelom toga Zakona.

Članak 155. ZUP-a glasi:

(1) Javnopravno tijelo dužno je obavijestiti zainteresiranu osobu na njezin zahtjev o uvjetima, načinu i postupku ostvarivanja ili zaštite njezinog prava ili pravnog interesa u određenoj upravnoj stvari.

(2) Na zahtjev zainteresirane osobe javnopravno tijelo dužno je u roku od 15 dana od podnošenja zahtjeva izdati obavijest u pisanom obliku.

(3) Ako javnopravno tijelo odbije izdati obavijest u pisanom obliku, zainteresirana osoba u roku od osam dana ima pravo izjaviti prigovor.

(4) Ako javnopravno tijelo u propisanom roku ne izda obavijest, zainteresirana osoba ima pravo izjaviti prigovor.

Riječ je o obavješćivanju koje prethodi pokretanju upravnog postupka. Ako je do povrede neke od odredaba ZUP-a kojima je uređeno informiranje stranke tijekom postupka1 došlo u vrijeme vođenja postupka, stranka može takve povrede isticati u žalbi protiv prvostupanjskog rješenja, ali ne i primjenom prigovora iz članka 155. ZUP-a. 

Tome je dosljedna i zakonska terminologija, pa obavijest iz članka 155. ZUP-a ne traži stranka, nego zainteresirana osoba2.

Obavješćivanje iz članka 155. provodi se isključivo na zahtjev zainteresirane osobe, ne i po službenoj dužnosti. Na procesna pitanja koja nisu uređena ovim člankom ZUP-a, primjenjuju se opće podredne postupovne odredbe o prigovoru iz članka 122. ZUP-a3.

U kojem je odnosu obavješćivanje po članku 155. ZUP-a s pravom na pristup informacijama?

Pojam informacije, u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, br. 25/13. i 85/15.), definiran je u članku 5. točka 3. toga Zakona. Istodobno, odredbom članka 18. stavak 5. navedenog Zakona određeno je da se zahtjevom za pristup informacijama ne smatra traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Netom spomenuto sadržano je u okviru regulacije tzv. reaktivnog segmenta ostvarivanja prava na pristup informacijama, tj. odlučivanja o pojedinačnim zahtjevima za pristup u upravnom postupku. Isključenjem traženja objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanja obveze iz dosega Zakona o pravu na pristup informacijama, u osnovi je isključena i konkurencija s obavješćivanjem po članku 155. ZUP-a.4

Ipak, postoji druga vrsta poveznice sa Zakonom o pravu na pristup informacijama. Tim su Zakonom, naime, propisane i tzv. proaktivne mjere ostvarivanja prava na pristup informacijama, koje su generalnog karaktera, te su ih tijela javne vlasti dužna provoditi bez posebnog zahtjeva korisnika ovog prava (članak 10.-12. Zakona o pravu na pristup informacijama). Što su informacije samoinicijativno objavljene po članku 10. navedenog Zakona potpunije i kvalitetnije, to je manja vjerojatnost potrebe traženja obavijesti iz članka 155. ZUP-a.

doc. dr. sc. Alen Rajko



1 To su, prije svega, odredbe sljedećih članaka ZUP-a: 7., 30., 52., 54. i 84.

2 Ovdje se pojam zainteresirane osobe koristi u zasebnom značenju, a ne u smislu uzgredne stranke iz članka 4. stavak 1. ZUP-a.

Instituti srodni obavješćivanju iz članka 155. ZUP-a postoje i u posebnome (sektorskom) zakonodavstvu – v., primjerice, članak 80. Zakona o gradnji („Narodne novine“, br. 153/13., 20/17., 39/19. i 125/19), ali i u sistemskim propisima – v. npr. članak 31. podst. 4. Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19.), vezano uz članak 32. stavak 1. i 2. toga Zakona.

3 Odredbe članka 122. ZUP-a ne konstituiraju pravo na zasebnu vrstu prigovora, pored prigovora uređenih normama članka 42., 154., 155., 156. te 157. i 158. ZUP-a.

4 Situacija je bila nejasnija prije noveliranja Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, br. 85/15.), kada je, kao novi stavak, u članak 18. toga Zakona uvršten postojeći stavak 5.



Ocijeni ovaj tekst

Arhiv

Zadnji članci

2020

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2019

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2018

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2017

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2016

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2015

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2014

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2013

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2012

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2011

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2010

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2009

Prosinac

Studeni

Listopad

 
Postavi za početnu stranicu Spremi stranicu u favorite