Namjera zakonodavca, odnosno Vlade Republike Hrvatske za donošenjem predmetne odluke proizlazi iz Nacionalnog programa reformi za 2019. godinu kojim je propisana aktivnost Utvrđivanje kriterija za definiranje pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, u sklopu reformske mjere Poboljšanje upravljanja i raspolaganja državnom imovinom, s ciljem podizanja razine transparentnosti postupanja nadležnih tijela, što proizlazi iz članka 15. Zakona o upravljanju državnom imovinom (načelo javnosti).1
U smislu Europskog sustava nacionalnog i regionalnog računovodstva (European System of National and Regional Accounts ESA 2010) pravnim osobama u vlasništvu države (State-Owned Enterprises) smatraju se one nefinancijske kompanije ili korporacije (the „Public non-financial corporations") u kojima država ostvaruje kontrolu bez obzira na veličinu udjela u vlasništvu, pri čemu je veličina udjela države u vlasništvu izostavljena kao jedan od kriterija za određivanje pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku.
Sukladno tome, Odlukom o kriterijima za utvrđivanje pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku definiraju se kriteriji za utvrđivanje pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, na temelju kojih se definira može li određena pravna osoba biti od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku.
Pravnim osobama od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku smatraju se one koje prema vlasničkom udjelu, tržišnom udjelu u ekonomiji, teritorijalnom značaju, broju zaposlenika, dodanoj vrijednosti koju ostvaruju djelatnošću pridonose ostvarivanju strateških ciljeva, bilo gospodarskih i/ili socijalnih ciljeva.
Na temelju općih i posebnih kriterija utvrđuje se da li je određena pravna osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, a primjenjuje se na sve pravne osobe u kojima Republika Hrvatska ima određeni vlasnički udio i ostvaruje ili želi ostvarivati određeni stupanj kontrole, bez obzira na veličinu vlasničkog udjela.
1. Opći kriteriji
Propisuju će se opći kriteriji od kojih najmanje jedan mora biti zadovoljen prilikom utvrđivanja da li je određena pravna osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, odnosno to su sljedeći kriteriji:
Posebni kriteriji
Propisuju se i posebni kriteriji koji će se moći uzeti u obzir prilikom utvrđivanja je li određena pravna osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, ukoliko ona ne ispunjava ni jedan od općih kriterija ili djelatnost koju pravna osoba obavlja nije obuhvaćena općim kriterijima, a za nju postoji potreba da se uvrsti na popis pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, odnosno to su sljedeći kriteriji:
Ministarstva u čijoj nadležnosti su djelatnosti kojima se pretežito bave pravne osobe od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, dužna su svake godine preispitati razloge za državno vlasništvo, kao i ulogu države u tim pravnim osobama, te Ministarstvu državne imovine, uzimajući u obzir navedene kriterije, do kraja rujna tekuće godine dostaviti prijedlog pravnih osoba koje bi trebale biti uvrštene na popis ili brisane s popisa pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, s jasno definiranim javnim odnosno nacionalnim interesom. Ministarstvo državne imovine će svake godine po zaprimanju tih prijedloga formirati listu pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, te po potrebi, do kraja iste godine, predložiti Vladi Republike Hrvatske donošenje odluke o pravnim osobama od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku.
Naime, razlozi za određivanje pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku kontinuirano će se revidirati, uzimajući u obzir činjenicu da se interesi države i javnosti mijenjaju. Kroz periodičnu procjenu važno će biti identificirati korporativno upravljanje, ekonomsku poziciju, strateško okruženje pravne osobe, te ostvarivanje javnih ciljeva.
Bernard Iljazović
_______________________________________________
^ 1 Zakon o upravljanju državnom imovinom, NN br. 52/18.