Izvješće: Po obrazovanju, Hrvatska spremna za članstvo u OECD-u
06.06.2025 13:25
ZAGREB, 6. lipnja 2025. (Hina) - Hrvatska je iz perspektive obrazovanja spremna za članstvo u OECD-u jer njezin obrazovni sustav ima snažne temelje, rečeno je u petak u Zagrebu u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih na seminaru tijekom kojeg je predstavljeno izvješće OECD-a o provođenju obrazovnih politika.
Direktor za obrazovanje i vještine te poseban savjetnik za obrazovnu politiku glavnog tajnika Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) Andreas Schleicher kazao je da je dugo u OECD-u ali da nikada nije vidio zemlju koja je bila tako aktivna i tako učinkovita u ostvarenju standarda OECD-a u obrazovanju kao Hrvatska. Članstvo u OECD-u nije samo ispunjavanje nekih minimalnih standarda. Radi se o aktivnom doprinosu Hrvatske da ovaj svijet bude bolje mjesto i suradnji sa zemljama diljem svijeta kako bi unaprijedile svoje granice u obrazovanju, kazao je on.
Ministar znanosti, obrazovanja i mladih Radovan Fuchs je kazao da se radi o važnoj prekretnici hrvatskog puta pristupanja OECD-u, koji je proces ponudio plodnu i sveobuhvatnu analizu gdje se Hrvatska nalazi i pojačao hitnost smjera reformi koje već poduzima. Fuchs je izrazio ponos činjenicom da su međunarodna mjerila utvrdila da hrvatski obrazovni sustav ima snažne temelje te da su hrvatski učenici pokazali solidne rezultate u čitanju, književnosti, znanosti i globalnoj kompetenciji.
Tijekom nedavne krize, uključujući pandemiju COVID-19 i razorne potrese, naše su škole pokazale otpornost i prilagodljivost u očuvanju dobrobiti učenika i kontinuiteta učenja, kazao je Fusch i dodao da su hrvatski učitelji ostali duboko predani misiji bez obzira na izazove s kojima su se suočili. On je dodao da su procjene istaknule nekoliko kritičnih područja poboljšanja, a to su razlike u rezultatima učenika, trajni jazovi u kvaliteti strukovnog obrazovanja i stalni izazovi u zapošljavanju i zadržavanju učitelja.
Poduzimamo značajne korake za modernizaciju i unapređenje našeg obrazovnog sustava. Trenutno provodimo najveća ulaganja od 2,7 milijardi eura u obrazovanje ikada, kazao je ministar Fuchs i naveo da je cilj reformi da se obrazovanje učini dostupnijim, pristupačnijim i uključivijim. Cilj je da svako dijete u Hrvatskoj ima mjesto u vrtiću, da škole pređu na rad u jednoj smjeni i cjelodnevno školovanje kako bi se maksimiziralo vrijeme učenja, smanjili stresovi i potaknuli holistički razvoj u budućnosti, kazao je uz ino ministar Fuchs.
Andreas Schleicher je kazao da, kada je riječ o pružanju mladima čvrste osnove, a to znači završetak višeg srednjoškolskog obrazovanja, Hrvatska je druga nakon Koreje. Mladi ljudi imaju čvrstu osnovu za svoju budućnost. Kada pogledate rodnu ravnopravnost, možete vidjeti da je prije jedne generacije samo 15 posto žena u Hrvatskoj stjecalo visoko obrazovanje. Danas je Hrvatska postigla potpunu rodnu ravnopravnost, kazao je Schleicher. Posljednjih nekoliko godina je uočen pad kvalitete ishoda učenja u mnogim zemljama, ali ne i u Hrvatskoj. Zapravo, jaz se smanjio jer jer se prosjek OECD-a približio Hrvatskoj, kazao je.Hrvatska je dobra po psihološkoj snazi mladih ljudi i jača od prosjeka OECD-a. Emocionalna otpornost mladih ljudi je velika, kazao je i dodao da mladi ljudi imaju pozitivan pogled na svoje učitelje, također iznad prosjeka zemalja OECD-a. Hrvatskoj djeci, međutim, nedostaje osjećaj da su sretna i aktivno uključena u okruženja za učenje, te se često osjećaju kao potrošači sadržaja, kazao je uz ino Andreas Schleicher navodeći kritike izviješća o pristupanju.