Iz obrazovanja

Objavljena knjiga "Nepoželjna ponašanja djece"

09.04.2024 12:45 ZAGREB, 9. travnja 2024. (Hina) - Knjigu Smiljane Zrilić, Irene Klasnić i Marine Đuranović "Nepoželjna ponašanja djece - rana predškolska i mlađa školska dob", kojoj se autorice bave ponašanjima koja imaju negativan utjecaj na dobrobit djeteta, objavili su Hrvatska sveučilišna naklada, Sveučilište u Zadru i Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.

Nakladnici napominju kako su nepoželjna ponašanja djece, kojima se knjiga bavi, svakodnevno u porastu. Takva ponašanja imaju negativan utjecaj na dobrobit djeteta, onemogućavaju optimalan razvoj dječjih sposobnosti te ih ometaju u svakodnevnom funkcioniranju, dodaju nakladnici. Osim što negativno utječu na dijete, ona narušavaju i kvalitetu dječjeg i obiteljskog života, ocjenjuju. Nepoželjna ponašanja veliki su izazov roditeljima, odgojiteljima i učiteljima u odgoju djece, ocjenjuju i dodaju kako uspostavljanje kvalitetnih vršnjačkih odnosa među djecom može biti otežano i zbog manifestiranja takvih ponašanja. Naglašavaju kako znanstvenici nastoje otkriti etiologiju dječjega nepoželjnog ponašanja te osmisliti učinkovite preventivne programe. Ocjenjuju kako autorice znanstveno i stručno izlažu tematiku te pozivaju čitatelje na kritičko promišljanje.

Autorice su uspjele svladati veliki izazov – napisati djelo znanstvenim stilom, a opet pristupačno studentima, odgojno-obrazovnim djelatnicima, ali i roditeljima, pišu nakladnici i dodaju kako artikulirajući svoje pedagoško promišljanje na suptilan način, ilustrirajući ga ulomcima književnih djela, predlažući aktivnosti i zanimljivosti nude prihvatljivu sliku djeteta koje se ponaša nepoželjno. Holističko poimanje djeteta, sagledavanje dječjih nezadovoljenih potreba za ljubavlju i pažnjom poziva čitatelje da svoje razmišljanje i djelovanje prilagode stvaranju odnosa koji promiču dobrobit djece, napominju.

Knjiga "Nepoželjna ponašanja djece – rana, predškolska i mlađa školska dob" (197 str.) podijeljena je na četiri tematske cjeline. U prvoj se navode i objašnjavaju rizični i zaštitni čimbenici nepoželjnih ponašanja djece. U drugoj pak prikazani su najučestaliji oblici dječjih nepoželjnih ponašanja koja se lako mogu uočiti, a to su: agresivnost, laganje, neposluh, prkos i nedisciplina. Treća je posvećena teže uočljivim nepoželjnim ponašanjima djece kao što su plašljivost, povučenost i potištenost. Na kraju ove cjeline posebno se izdvaja i kratko opisuje još i dječja razmaženost, pretjerana uzornost, nemarnost, nametljivost i krađa. U četvrtom dijelu razmatra se uloga odgojitelja i učitelja u prevenciji i smanjivanju dječjih nepoželjnih ponašanja.