U središtu

Dopune Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi

08.06.2020 Epidemija bolesti COVID-19, odnosno  proglašenje epidemije na području Republike Hrvatske, kao i globalne pandemije koju je proglasila Svjetska zdravstvena organizacija, zahtijevala je izmjene odnosno dopune mnogih propisa jer važeći propisi nisu sadržavali odredbe koje bi omogućile redovitu provedbu djelatnosti u vrijeme epidemije. Stoga je trebalo dopuniti niz propisa, uključujući i propise iz područja odgoja i obrazovanja, odredbama koje će omogućiti obavljanje djelatnosti u promijenjenim okolnostima.

UVOD

Nakon što je 11. ožujka 2020. godine, donijela Odluku o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-21, Vlada Republike Hrvatske je 13. ožujka 2020. godine donijela i Odluku o obustavi izvođenja nastave u visokim učilištima, srednjim i osnovnim školama te redovnog rada ustanova predškolskog odgoja i obrazovanja i uspostavi nastave na daljinu kojom se zbog proglašene epidemije na području Republike Hrvatske obustavlja izvođenje nastave u visokim učilištima, srednjim i osnovnim školama, kao i redovni rad vezan uz prijam djece u ustanovama predškolskog odgoja i obrazovanja te se zadužuje Ministarstvo znanosti i obrazovanja za koordinaciju poslova i dinamiku uspostave nastave na daljinu. Organizirana je nastava na daljinu za sve učenike, a za učenike razredne nastave je u suradnji s Hrvatskom radiotelevizijom, na 3. programu HRT-a organizirana i Škola na Trećem.

Novi oblik izvođenja nastave i u to u specifičnim okolnostima koje je nalagala epidemija, zahtijevao je i prilagodbu načina vrednovanja odgojno-obrazovnih postignuća učenika u takvim okolnostima, pa je Pravilnikom o dopuni Pravilnika o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi, ministru nadležnom za obrazovanje omogućeno da u slučaju elementarne nepogode, ratnog stanja ili druge neposredne ugroze stanovništva, donese odluku kojom će drukčije odrediti metode, postupke i elemente vrednovanja odgojno-obrazovnih postignuća učenika, prava i obveze učitelja/nastavnika, učenika, razrednika i ravnatelja u provođenju postupaka vrednovanja te prava obveze roditelja/skrbnika učenika. U skladu s navedenim, 16. travnja 2020. godine donesena je Odluka o donošenju uputa za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu2 čiji su sastavni dio i Upute za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu.

Stanje u Republici Hrvatskoj nastalo uslijed epidemije zahtijevalo je i intervenciju u propise o provođenju državne mature, pa je donesen Pravilnik o dopunama Pravilnika o polaganju državne mature, kojim se omogućuje provedba ispita državne mature u okolnostima koje je nametnula epidemija. Nadalje, kako se zbog epidemije zastalo s postupcima vezanim uz upis djece u osnovnu školu, bilo je potrebno prolongirati rokove u kojima se provodi postupak utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta koji prethodi upisu djece u školi, kao i omogućiti, u slučaju pogoršanja epidemiološke situacije, upis djece u školu - na daljinu. Stoga je donesen Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o postupku utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta, učenika te sastavu stručnih povjerenstava.

Nakon poboljšanja epidemiološke situacije donesena je Odluka o načinu izvođenja nastave u osnovnim i srednjim školama kao i na visokim učilištima te obavljanju redovnog rada ustanova predškolskog odgoja i obrazovanja sukladno kojoj su učenici razredne nastave od 11. svibnja 2020. godine prešli na mješoviti model nastave koji kombinira nastavu u učionici i nastavu na daljinu.

S obzirom da je za učenike ova nastavna godina bila po mnogu čemu specifična; počevši od nemogućnosti pohađanja nastave uslijed dugačkog štrajka radnika u sustavu odgoja i obrazovanja, naknadne potrebe nadoknade propuštenih nastavnih sati, do višemjesečnog stjecanja znanja kroz oblik  nastave na daljinu u kojem su mnogi učenici, unatoč trudu odgojno-obrazovnih radnika, imali poteškoća u svladavanju nastavnog gradiva, Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi dopunjen je odredbama koje učenicima daju dodatnu šansu za uspješni završetak školske godine odnosno prelazak u viši razred. Uredba o dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (u daljnjem tekstu: Uredba) je objavljena u „Narodnim novinama“ broj 64/20., a stupila je na snagu 30. svibnja 2020. godine.

DOPUNSKI NASTAVNI RAD I ZA UČENIKE SA ČETIRI NEDOVOLJNE OCJENE

Članak 74. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (u daljnjem tekstu: Zakon) dopunjen je odredbom (stavak 6.) koja propisuje da se, iznimno od stavka 4. ovog članka3, zbog Odluke o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 u Republici Hrvatskoj, u odnosu na koju je i Svjetska zdravstvena organizacija proglasila pandemiju, u školskoj godini 2019./2020. učeniku utvrđuje opći uspjeh nedovoljan (1) ako mu je na kraju nastavne godine zaključena ocjena nedovoljan (1) iz najmanje pet nastavnih predmeta, odnosno ako nije položio popravni ispit u propisanim rokovima.

Isto tako je i članak 75. Zakona dopunjen odredbom (stavak 7.) koja propisuje da je,  iznimno od stavka 1. ovog članka4 zbog Odluke o proglašenju epidemije bolesti COVID-19, u školskoj godini 2019.2020. za učenika koji na kraju nastavne godine ima ocjenu nedovoljan (1) iz najviše četiri nastavna predmeta, škola dužna organizirati pomoć u učenju i nadoknađivanju znanja kroz dopunski nastavni rad koji je učenik dužan pohađati.

Radi usklađivanja sa naprijed citiranim zakonskim odredbama, dopunjene su i odredbe članka 76. Zakona koje propisuju pravo i način polaganja ispita pred povjerenstvom učenicima nezadovoljnim zaključenom ocjenom. Tako je članak dopunjen stavkom 8. koji propisuje, kako se, iznimno od stavka 5. ovog članka5, zbog Odluke o proglašenju epidemije bolesti COVID-19, u školskoj godini 2019./2020., u slučaju da je povjerenstvo učeniku utvrdilo ocjenu nedovoljan (1), a učenik ima zaključenu ocjenu nedovoljan iz najviše četiri nastavna predmeta, učenik upućuje na dopunski rad iz članka 75. ovoga Zakona. Iz navedenih odredbi proizlazi kako u ovoj školskoj godini, umjesto sa najviše dvije negativne ocjene, učenici mogu pristupiti dopunskom nastavnom radu sa najviše četiri negativne ocjene.

POPRAVNI ISPITI

Osim gore navedenog stavka 7., članak 75. Zakona je dopunjen i stavcima 8. i 9. Stavak 8. propisuje  da se, iznimno od stavka 4. ovog članka (učenik od četvrtog do osmog razreda osnovne škole i učenik srednje škole kojem nakon dopunskog nastavnog rada nije zaključena prolazna ocjena upućuje na popravni ispit koji se održava krajem školske godine, a najkasnije do 25. kolovoza tekuće godine), zbog Odluke o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 u Republici Hrvatskoj, u školskoj godini 2019./2020., na popravni ispit koji se održava krajem školske godine, a najkasnije do 25. kolovoza tekuće godine upućuje učenik od petog do osmog razreda osnovne škole i učenik srednje škole, kojem nakon dopunskog nastavnog rada nije zaključena prolazna ocjena.

Novom odredbom koja je sadržaj stavka 9. istog članka propisuje se kako je zbog Odluke o proglašenju epidemije bolesti COVID-19, u školskoj godini 2019./2020., škola iznimno dužna učenicima, kojima je na popravnom ispitu zaključena ocjena nedovoljan (1), organizirati dodatni popravni ispit najkasnije do kraja školske godine 2019./2020.

UČENICI NIŽIH RAZREDA OSNOVNE ŠKOLE

Dopune Zakona su najveću promjenu donijele učenicima od prvog do četvrtog razreda osnovne škole kojima je omogućen prelazak u viši razred sa neograničenim brojem nedovoljnih ocjena.

Poznato je da Zakon sadrži odredbu (članak 78.) koja omogućuje prelazak u viši razred učeniku od prvog do trećeg razreda osnovne škole koji je nakon dopunskog rada ocijenjen iz jednog nastavnog predmeta ocijenjen ocjenom nedovoljan (1), s time da učenik ne može prijeći dva puta u viši razred ako ima ocjenu nedovoljan iz istog predmeta.

Ova je zakonska odredba dopunjena stavkom 5. koji propisuje kako iznimno od navedenih odredbi, zbog Odluke o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 u Republici Hrvatskoj, u školskoj godini 2019./2020., učenik od prvog do četvrtog razreda osnovne škole koji je ocijenjen jednom ili više ocjena nedovoljan (1), može prijeći u viši razred.

UČENICI ZAVRŠNIH RAZREDA

Kao što je već istaknuto Uredba je stupila na snagu 30. svibnja ove godine, dakle na samom završetku nastavne godine za učenike završnih razreda srednjih škola, u vrijeme kada im se zaključuju ocjene.

Kako bi se otklonila svaka dvojba oko toga imaju li ove godine i učenici završnih razreda srednje škole s četiri nedovoljne ocjene pravo na dopunski nastavni rad i dodatni popravni ispit, člankom 5. Uredbe je propisano da učenici završnih razreda srednje škole, koji na dan stupanja na snagu ove Uredbe imaju utvrđen opći uspjeh nedovoljan (1), odnosno koji su na kraju nastavne godine imali više od dvije ocjene nedovoljan (1) te nisu uključeni u dopunski nastavni rad, ukoliko imaju ocjenu nedovoljan (1) iz najviše četiri nastavna predmeta, stupanjem na snagu ove Uredbe, stječu pravo na pomoć u učenju i nadoknađivanju znanja kroz dopunski nastavni rad koji su dužni pohađati, kao i na polaganje popravnih ispita.

ZAKLJUČAK

Ne mijenjajući važeće odredbe, Zakon je dopunjen odredbama koje se primjenjuju iznimno u ovoj školskoj godini kako bi se učenicima koji su s povećanim naporom i neizvjesnošću morali svladavati nastavno gradivo pružila dodatna prilika za ispravljanje nedovoljnih ocjena, a učenicima nižih razreda osnovnih škola omogućuje se i prelazak u viši razred s negativnim ocjenama.

Marija-Ana Zovko Tomaš, dipl. iur.
_____________

^ 1 Vidi Odluku o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2, Vlade Republike Hrvatske  (KLASA: 011-02/20-01/143; URBROJ: 534-02-01-2/6-20-01) od 11. ožujka 2020.godine,

^ 2 Vidi Odluku o donošenju uputa za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu Ministarstva znanosti i obrazovanja (KLASA: 602-01/20-01/00216, URBROJ: 533-08-20-0001) od 16. travnja 2020. godine

^ 3 Članak 74. stavak 4. Zakona propisuje da se učeniku utvrđuje opći uspjeh nedovoljan (1) ako mu je na kraju nastavne godine zaključena ocjena nedovoljan iz najmanje tri nastavna predmeta, odnosno ako nije položio popravni ispit u propisanim rokovima

^ 4 Članak 75. stavak 1. Zakona propisuje da je  za učenika koji na kraju nastavne godine ima ocjenu nedovoljan (1) iz najviše dva nastavna predmeta, škola je dužna organizirati pomoć u učenju i nadoknađivanju znanja kroz dopunski nastavni rad koji je učenik dužan pohađati.

^ 5 Članak 76. stavak 5. Zakona propisuje da se, u slučaju da je povjerenstvo učeniku utvrdilo ocjenu nedovoljan (1), a učenik ima zaključenu ocjenu nedovoljan iz najviše dva nastavna predmeta, učenik upućuje na dopunski rad iz članka 75. ovoga Zakona.