U središtu

Status novčane pomoći za roditelja odgojitelja u kontekstu provođenja ovrhe i zaštićenog iznosa

26.01.2017 Grad Zagreb je krajem kolovoza 2016. donio Odluku o novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja (Službeni glasnik Grada Zagreba, br. 16/2016). Odluka je izmijenjena i dopunjena (Službeni glasnik Grada Zagreba, br. 19/2016), te je kao takva na snazi od 1. studenoga 2016. godine. Odlukom se uređuju uvjeti, načini i postupak ostvarivanja novčane pomoći za roditelja odgojitelja, koju osigurava Grad Zagreb u skladu sa svojom pronatalitetnom politikom.

Pravo na novčanu pomoć može ostvariti roditelj odgojitelj (majka ili otac djeteta, posvojitelj, udomitelj ili druga osoba kojoj je dijete odlukom nadležnog tijela povjereno na brigu i odgoj, a koja u zajedničkom kućanstvu skrbi o najmanje troje djece, od kojih najmlađe dijete još nije polaznik osnovnoškolskog programa obrazovanja):
- s kojim najmanje troje djece živi u zajedničkom kućanstvu
- koji je nezaposlen u vrijeme podnošenja zahtjeva i dalje neprekidno nije u radnom odnosu dok prima novčanu pomoć
- koji je državljanin Republike Hrvatske s neprekidno prijavljenim prebivalištem u Gradu Zagrebu od najmanje pet godina prije podnošenja zahtjeva i dalje neprekidno dok prima novčanu pomoć
- čija djeca imaju prebivalište u Gradu Zagrebu u vrijeme podnošenja zahtjeva i dalje neprekidno dok prima novčanu pomoć
- čija djeca nisu upisana u dječji vrtić do početka korištenja obveznog programa predškole.

U slučaju da uvjete za korištenje prava na novčanu pomoć ispunjava više navedenih osoba koje se smatraju roditeljem odgojiteljem, pravo na novčanu pomoć ostvarit će osoba koja priloži pisanu suglasnost druge osobe koja bi mogla ostvariti pravo na novčanu pomoć za istu djecu.

Novčana pomoć isplaćuje se mjesečno u visini prosječnog iznosa neto mjesečne plaće u Republici Hrvatskoj prema zadnjim objavljenim podacima Državnog zavoda za statistiku prije isplate novčane pomoći. Oko iznosa novčane pomoći tijekom ljeta 2016. bilo je više oprečnih stajališta odnosno izjava čelnih ljudi Grada Zagreba, u smislu radi li se o bruto ili neto iznosu koji će roditelji odgojitelji dobivati, da bi na kraju bilo rečeno: Iznos novčane pomoći za roditelja odgojitelja … isplaćuje se u bruto iznosu te se kao takav umanjuje za iznose poreza, prireza i doprinosa za zdravstveno i mirovinsko osiguranje. Neto iznos koji se uplaćuje korisniku ove novčane pomoći iznosi 3.206,00 kuna“ (https://www.novi-zagreb.hr/index.php/vijesti/openite/9254-odluka-o-novcanoj-pomoci-za-roditelje-odgojitelje-donesena-je-na-dugi-rok)

Budući da novčana pomoć za roditelja odgojitelja u biti predstavlja stalni primitak, postavilo se pitanje kakav je porezni karakter tog primitka odnosno smije li se i do kojeg iznosa ovršiti? Na internetskoj stranici Financijske agencije navedeno je da je ta Agencija od strane Grada Zagreba obaviještena da se novčana pomoć za roditelja odgojitelja smatra drugim dohotkom. S obzirom na tu činjenicu, u kontekstu provođenja ovrhe i zaštite primanja od ovrhe, treba ukazati na članak 173. stavak 7. Ovršnog zakona (Narodne novine, br. 112/12, 25/13, 93/14, 55/16), koji propisuje da se odredbe koje se odnose na zaštitu plaće od ovrhe (riječ je o odredbama stavka 1. i 2. tog članka) primjenjuju i kada se ovrha provodi na primanjima ovršenika koji nisu plaća, mirovina niti primici od obavljanja samostalne djelatnosti obrta, od slobodnih zanimanja, od poljoprivrede i šumarstva, od imovine i imovinskih prava, od kapitala, kao niti primici od osiguranja (drugi dohodak prema posebnim propisima) i koji imaju karakter jedinih stalnih novčanih primanja, ako ovršenik javnom ispravom dokaže da je to primanje jedino stalno novčano primanje.

O iznosima koji su od 1. siječnja 2017. godine zaštićeni od ovrhe već smo pisali (v. Novi iznos prosječne mjesečne neto plaće relevantan za izuzeće od ovrhe na plaći i drugim stalnim primicima). Te iznose, temeljem članka 173. stavak 7. Ovršnog zakona, treba adekvatno primijeniti i kada se ovrha provodi na novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja. Pritom treba naglasiti da ovršenik - roditelj odgojitelj može zaštititi navedenu novčanu pomoć i to tako da uz obrazac Obavijesti iz članka 212. stavak 1. Ovršnog zakona u bilo koju poslovnicu FINE dostavi i javnu ispravu kojom dokazuje da je to primanje jedino i stalno novčano primanje. O tome što se smatra „javnom ispravom“ u kontekstu navedenog, izjasnilo se Ministarstvo pravosuđa u svom mišljenju, prema kojem se javnom potvrdom smatra potvrda Porezne uprave i to samo ako je u navedenoj potvrdi naznačeno da ovršenik u razdoblju za koje se potvrda izdaje ima evidentirano samo primanje po osnovi drugog dohotka, a istovremeno nema evidentiran nikakav drugi dohodak ni primitak u tom razdoblju niti je na potvrdi naznačeno da obavlja samostalnu djelatnost.

Budući da se prema rješenju Grada Zagreba kojim se roditelju odgojitelju priznaje pravo na novčanu pomoć, navedeno novčano primanje isplaćuje mjesečno, odnosno u određenom razdoblju, rješenje se može smatrati javnom ispravom kojom se dokazuje da je predmetno novčano primanje stalno dok se potvrda Porezne uprave može smatrati dokazom da je novčana pomoć jedino novčano primanje majke odgojiteljice, odnosno roditelja odgojitelja. Stoga, ako ovršenik dostavi potvrdu Porezne uprave u kojoj su svi iskazani novčani iznosi nula i Rješenje Grada Zagreba, Fina će ovršeniku, sukladno odredbi članka 173. stavak 7. Ovršnog zakona, otvoriti zaštićeni račun.