Dnevne novosti

Europski regulatori razmatraju izmjenu definicije o tržišnoj moći kompanija

10.12.2019 07:20 BRUXELLES, 9. prosinca 2019. (Hina/Reuters) - Europska komisija preispitat će propise na temelju kojih utvrđuje omogućuje li tržišna pozicija određenoj kompaniji blokadu konkurencije odnosno kontrolu cijena, uključujući u analizu i faktore poput globalizacije i digitalizacije, izjavila je u ponedjeljak povjerenica za zaštitu tržišnog natjecanja Margrethe Vestager.

Njezina najava nadovezala se kritike pravnika i akademika da su europski propisi o zaštiti ravnopravne tržišne utakmice zastarjeli s obzirom da su predmet analiza europskih regulatora često udruživanja i mjere suzbijanja konkurencije koje poduzimaju globalne internetske tvrtke. Definicija tržišta pomaže regulatorima izmjeriti manevarski prostor kompanije za diktiranje cijena pri spajanju odnosno za blokadu konkurencije ili ustupke koje izmamljuju od konkurenata. Postojeći propisi datiraju od 1997. godine, podsjeća Reuters.

"Promjene poput globalizacije i digitalizacije znače da mnoga tržišta funkcioniraju drugačije no što su funkcionirala prije 22 godine", rekla je Vestager na konferenciji Chillin Competition. „Stoga je došlo vrijeme da analiziramo Obavijest o definiranju tržišta. Želimo biti sigurni da su smjernice sadržane u tom propisu točne i ažurirane te da definiraju jasan, dosljedan i pristupačan postupak ispitivanja eventualnog kršenja tržišne utakmice odnosno spajanja u različitim sektorima“, pojasnila je, pozivajući na povratne informacije zainteresiranih strana. Analiza će obuhvatiti geografski raspon tržišta.

Kao dobar primjer mogao bi poslužiti prigovor Siemensa i Alstoma da je Vestager pri razmatranju njihova povezivanja trebala dati veću težinu kineskoj konkurenciji i globalnom tržištu. Povjerenica EU-a blokirala je u veljači povezivanje te dvije kompanije. Regulatori će također ispitati definiciju tržišta prema proizvodima kao i mogu li potrošači jednostavno prijeći s jednog proizvoda na drugi, posebice u kontekstu činjenice da digitalizacija znači da su neki proizvodi besplatni i da su neki tehnološki giganti aktivni na različitim područjima."To znači da ćemo s vremena na vrijeme možda morati razmotriti i sužavaju li takvi ekosustavi potrošačima mogućnost izbora", pojasnila je Vestager.